آزمون مهارت تصمیم گیری - یه کار نو

آزمون مهارت تصمیم گیری

آنچه در این مقاله میخوانید

    آزمون مهارت تصمیم گیری

    هربرت سایمون دانشمند و نظریه پرداز مدیریت، سالیان سال در حوزه تصمیم گیری در کسب و کار تحقیق و فعالیت کرده است. سایمون معتقد بود که اتخاذ تصمیمات صحیح، به موقع و دارای مقداری ریسک منطقی توسط مدیر یک کسب و کار، میتواند برگ برنده آن به نسبت رقبا باشد. در یکی از کتابهای او به جمله جالب و قابل تاملی از او رسیدم که در مسیر کسب و کارم بارها و بارها به من کمک کرده است. آن جمله اینست که “مدیر کاری به جز تصمیم گیری ندارد!”

    در واقع هربرت سایمون پس از ده ها سال تحقیق بر روی دلایل پیشرفت و پسرفت شرکت ها و برندهای مطرح به این نتیجه رسیده که تصمیمات درست، منطقی و به موقع یک مدیر ارشد می تواند نقطه عطف و کلید موفقیت آن سازمان باشد. از نظر او، برای اخذ تصمیمات بزرگ، نیازمند کسب مهارت حل مساله و خودشناسی است. در ادامه این مقاله، یکی از آزمون های مختصر و کوتاه در حوزه تصمیم گیری قرار داده شده است که با انجام آن میتوانید متوجه آن شوید که مهارت شما در تصمیم گیری به چه میزان است. این آزمون کمک می کند تا وضعیت خود را بسنجید و در صورتیکه نمره پایینی از این آزمون کسب نمایید، نیازمند کسب مهارت تصمیم گیری و تمرین بیشتر در این حوزه خواهید بود.

    این آزمون شامل پنج سوال چهار گزینه ای می باشد. در انتهای هریک از پاسخ ها داخل پرانتز نمره آن پاسخ قرار داده شده که هر گزینه ای که انتخاب کردید نمره آن را مجزا در برگه ای یادداشت میکنید. به هر سوال یک پاسخ باید بدهید. در نهایت از پنج سوال، پنج پاسخ استخراج می شود که پنج نمره می باشد. نمرات را باهم جمع کنید و با پاسخنامه که در انتهای این مقاله قرار داده شده است مقایسه کرده و نتیجه را مشاهده نمایید. موفق باشید

    آزمون مهارت تصمیم گیری

    سوال اول: شما مدیر یک موسسه ای هستید که در اوایل سال، فروش آن به میزان زیادی افت پیدا کرده است. بررسی های انجام شده دلایل ضد و نقیضی را برای این افت نشان می دهد و راه حل های مختلفی ارائه نموده است. کدامیک از دلایل زیر را می پذیرید؟

    الف ـ شاید مدیر فروش فعالیت کافی نداشته است که در این صورت باید به خدمتش خاتمه داده شود.  (7 نمره)

    ب ـ گزارشها نشان می دهد که مسئله ناشی از کیفیت بد کالاست. مشکل را در خط تولید باید جستجو کنیم. (1 نمره)

    ج ـ ممکن است روحیه ضعیف کارکنان این افت را به وجود آورده باشد. تضعیف روحیه باعث شده میزان علاقه مندی به کار کاهش یابد و در نتیجه، فروش نقصان پیدا کند. (8 نمره)

    د – این مسئله ناشی از عوامل متعددی مانند ضعف عملکرد مدیران فروش، تولید و کاهش انگیزه کارکنان است. (4 نمره)

    سوال دوم: وقتی در جلسه ای می خواهید درباره مسئله ای تصمیم بگیرید، سرانجام چه کار خواهید کرد؟

    الف ـ اجازه می دهم تمام اعضای جلسه درباره مسئله نظر بدهند و سپس نظر اکثریت را می پذیرم. (4 نمره)

    ب ـ تردید و درنگ نمیکنم، نظرم را بیان میکنم و میکوشم تا سایرین را نیز با خود همراه سازم. (7 نمره)

    ج ـ از کلیه اعضاء میخواهم نظراتشان را کتبا به من تحویل بدهند. بعدا با تلفیق نظرات آنها تصمیم می گیرم. (4 نمره)

    د-از کلیه اعضای جلسه میخواهم چند روزی فکر کنند و به گردآوری اطلاعات بپردازند. تصمیم گیری را به جلسه بعد موکول میکنم. (1 نمره)

    سوال سوم: امور به خوبی پیش می رود و شرکت شما از هر جهت موفق است و همکارانتان همه راضی اند. برنامه های شما برای آینده چیست؟

    الف ـ برنامه های فعلی ادامه می یابد. لزومی به تنظیم برنامه جدید نمی بینم. (5 نمره)

    ب ـ دلایل موفقیت شرکت را دقیقا بررسی و در جهت بهتر شدن فعالیت ها تلاش میکنم. (1 نمره)

    ج ـ به دنبال یافتن راه های خلاقانه جدیدتری هستم. (7 نمره)

    د- برای ترفیع مقام افرادی که در موفقیت شرکت سهم داشته اند تلاش میکنم و به آنان پاداش می دهم. (8 نمره)

    سوال چهارم: تصمیم اشتباهی اتخاذ شده که اکنون باید تصحیح شود. به نظر شما تصمیم مزبور چگونه اتخاذ شده بود؟

    الف ـ این تصمیم را پس از جمع آوری اطلاعات، با نظر اکثریت اعضای هیئت رئیسه و مدیران قسمت های مختلف گرفتم. (2 نمره)

    ب ـ به عنوان مدیر مسئول به اتنهایی این تصمیم را اتخاذ کردم. (7 نمره)

    ج ـ در جلسه ای که این تصمیم به طور گروهی اتخاذ می شد هشدار دادم که شکست خواهیم خورد، اما چون نظر گروه این بود پذیرفتم. (4 نمره)

    د- مخالفت صریح خود را با این تصمیم به مدیر بالاتر اظهار داشتم اما او هم موافق همین تصمیم بود. (8 نمره)

    سوال پنجم: محصول جدیدی به بازار آمده که با محصول مؤسسه شما در رقابت است و فروش شما را کاهش داده است.عکس العمل شما در این مورد چیست؟

    الف ـ کوشش می کنم تا از وفاداری مشتریان شرکت به محصول قدیمیشان برای حفط بازار استفاده کنم. (1 نمره)

    ب ـ جلساتی با سایر شرکا تشکیل می دهم و درباره یافتن راه حلی مناسب با آنها مشورت و تبادل نظر میکنم. (4 نمره)

    ج- سعی میکنم محصول جدید و پیشرفته ای به بازار روانه کنم، بدون آنکه وقتم را برای رقابت محصول شرکت مقابل تلف کنم. (7 نمره)

    د- دستور انجام یک بررسی دقیق بازاریابی را صادر میکنم و سپس بر اساس نتایج آن تصمیم میگیرم. (2 نمره)

     نتیجه آزمون:

    در صورتیکه جمع امتیازات شما بین صفر تا 16 باشد، شما در تصمیماتتان محافظه کارانه عمل می کنید. اما در صورتیکه امتیازات شما بین 16 تا 23 باشد، جزو تصمیم گیران میانه رو هستید. و در صورتیکه مجموع امتیازات شما بالاتر از 23 باشد، شما در تصمیم گیری مخاطره آمیز عمل میکنید و تصمیمات پر ریسکی اتخاذ می کنید.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    برندینگ عاطفی چیست؟!

    آنچه در این مقاله میخوانید برندینگ عاطفی (Emotional Branding) به رویکردی در بازاریابی اشاره دارد که بر ارتباط عاطفی بین…

    بیشتر بخوانید

    بازاریابی پارتیزانی چیست؟

    آنچه در این مقاله میخوانید بازاریابی پارتیزانی (Guerrilla Marketing) یک روش نوآورانه و خلاقانه در بازاریابی است که با استفاده…

    بیشتر بخوانید

    برای از بین بردن شایعات در محیط کاری، از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

    آنچه در این مقاله میخوانید برای از بین بردن شایعات در محیط کاری، از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟1. شفافیت…

    بیشتر بخوانید

    رازهای افزایش میزان فروش – قسمت دوم

    در قسمت اول گفتیم که امروزه، به قدری بازار رقابتی شده که تمامی کسب و کارها به دنبال یافتن راهکاری برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند. این امر باعث شده از هر تکنیکی برای ارتقاء فروش خود بهره ببرند که در این میان برخی از آنها متناسب با ماهیت کسب و کارشان نبوده و نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین، یادگیری مهارت های فروش در چنین شرایط رقابتی، امری ضروری به شمار می رود. در ادامه این مقاله، راهکارهایی ارائه خواهد شد که اگر توسط فروشندگان به کار گرفته شوند، منجر به رونق فروش و افزایش سهم بازار خواهد گردید. در ادامه، به چند نکته کلیدی در فروش اشاره کردیم. در قسمت دوم، تعدادی از رازهای فروشندگان حرفه ای را برای شما برملا خواهیم نمود!

    بیشتر بخوانید

    رازهای افزایش میزان فروش – قسمت اول

    امروزه، به قدری بازار رقابتی شده که تمامی کسب و کارها به دنبال یافتن راهکاری برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند. این امر باعث شده از هر تکنیکی برای ارتقاء فروش خود بهره ببرند که در این میان برخی از آنها متناسب با ماهیت کسب و کارشان نبوده و نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین، یادگیری مهارت های فروش در چنین شرایط رقابتی، امری ضروری به شمار می رود. در ادامه این مقاله، راهکارهایی ارائه خواهد شد که اگر توسط فروشندگان به کار گرفته شوند، منجر به رونق فروش و افزایش سهم بازار خواهد گردید.

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *