مارکتیگ یا بازاریابی چیست؟ - یه کار نو

مارکتیگ یا بازاریابی چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

    مارکتیگ یا بازاریابی چیست
    بازاریابی مجموعه از روش ها و فرایند ها برای پیدا کردن جایگاه محصول و خدمات در بین جامعه است که به آن محصول و خدمات نیاز دارند.در واقع با روش های بازاریابی ما کاری می کنیم که مشتریان تمایل به انتخاب محصول و خدمات ما پیدا کنند. رسالت اصلی بازاریابی این است که کاری کنیم مشتری فعالیتی را انجام دهد که برای کسب و کار ما سودمند است. بازاریابی مهم ترین قسمت در هر کسب و کاری است و می تواند باعث پیشرفت و شکست کسب و کار شما شود.

    انوع بازاریابی کاربردی

    ۱ )بازاریابی سنتی
    این روش قدیمی ترین مدل بازاریابی است که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. این روش بازاریابی به انواع روش های تبلیغات آفلاین مثل تراکت بروشور بیلبور تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رادیویی گفته می شود. این مدل بازاریابی بیشتر برای محصولتی انجام می شود که مخاطب عام دارد. هزینه بازاریابی سنتی در گذشته بسیار بال بود و بازگشت سرمایه کمی داشت. اما روش هایی وجود دارد که شما بتوانید از بازاریابی سنتی برای جذب مشتری و برند سازی خود استفاده کنید در مثال زیر روش پخش تراکت در بازاریابی سنتی را به ۲ صورت درست و اشتباه توضیح داده شده است.

    روش اشتباه: پخش تراکت کلس کنکوری در خیابان مثال( پخش تراکت در بازاریابی سنتی)

    اگر شما یک آموزشگاه کنکور داشته باشید و بخواهید برای تبلیغات کلس کنکور از یکی از روش های بازاریابی سنتی مثل پخش تراکت در خیابان استفاده کنید بخش زیادی از بودجه تبلیغاتی خود را هدر داده اید. چون احتمال این که افراد که در آن خیابان هستند بچه های کنکوری باشند خیلی کم است شاید از هر ۱۰۰۰ تراکتی که پخش می کنید فقط ۱۰۰ نفر آن ها کنکوری باشند و از آن ۱۰۰ نفر فقط ۵۰ نفر قصد شرکت در کنکور را داشته باشند و از آن ۵۰ نفر ۲۰ نفر آموزشگاه شما را انتخاب کنند. بنابراین بودجه تبلیغاتی که شما برای ۹۹۸۰ نفر پرداخت کرده اید هدر می رود.

    روش درست: پخش تراکت کلس کنکور نزدیک دبیرستان
    اما روش درست در بازاریابی سنتی چیست. روش درست پیدا کردن مکان ها و فضا هایی است که مخاطب هدف شما در آن حضور دارد مثل اگر شما جلوی یک دبیرستان شروع به پخش تراکت کنید قطعا می توانید مشتری بیشتری برای آموزشگاه خود جذب کنید به این صورت که اگر شما ۵۰۰ تراکت بین دانش آموزان دبیرستانی پخش کنید چون مخاطب هدف شما هستند و به محصول و خدمات شما نیاز دارند احتمال ثبت نام در آموزشگاه شما بسیار بال می باشد.
    برای مثال از بین ۵۰۰ نفر ۳۰۰ نفر قصد شرکت در کلس کنکور را دارند و ۲۰۰ نفر از آن ها اموزشگاه شما را برای ثبت نام انتخاب می کنند بنابراین بازگشت سرمایه خوبی از تبلیغات هدفمند خود خواهید داشت.

    بنابراین همان طور که در مثال خواندید بازاریابی سنتی هم مثل سایر روش های بازاریابی اگر به صورت هدفمند باشد می تواند بهترین روش بازاریابی برای شما باشد.

    ۲ )بازاریابی برون گرا
    بازاریابی برون گرا یکی از روش های بازاریابی است که در این روش همیشه کسب و کار شروع کننده ارتباط به مشتری بالقوه می باشد و سعی می کند محصول و خدمات خود را به مخاطب هدف معرفی کند.

    مثال هایی از بازاریابی برون گرا

    ۱ )زمانی که ایمیل خود را باز می کنید و تعدادی ایمیل مختلف از محصول و خدمات مختلف مشاهده می کنید که قبلا هیچ آشنایی با آن برند نداشته اید.

    ۲ )زمانی که در حال تماشای فیلم مورد علاقه خود هستید و در وسط فیلم تبلیغ تلویزیونی برای چند لحظه نمایش داده می شود.

    ۳ )تماس های تلفنی که از کسب و کار های مختلف گرفته می شود و سعی دارند شما را قانع کنند از محصول و خدمات آنها استفاده کنید.

    ۴ )پیامک های تبلیغاتی از شرکت های مختلف که سعی دارند محصول و خدمات خود را به شما معرفی کنند و شما را ترغیب به خرید کنند.

    ایراد این تکنیک:
    گاهی اوقات از شرکت بیمه تماس می گیرند و می خواهند بیمه ماشین به شما بفروشند در حالی که شما ماشین ندارید. در این روش بخش زیادی از زبودجه تبلیغاتی شما هدر می رود.

    چه موقع می توانیم از بازاریابی برون گرا استفاده کنیم؟
    زمانی می توانیم از بازاریابی برون گرا استفاده کنیم که محصول و خدماتی داشته باشیم که مخاطب عام دارد مثل ۹۰ درصد افراد جامعه گوشی هوشمند دارند اگر شما یک محصول یا خدماتی داشته باشید خاص باشدو در رابطه با بیمه گوشی موبایل باشد چون همه افراد در هر سنی گوشی موبایل دارند احتمال این که تبلیغ شما بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد بیشتر است.

    ارسال پیامک به همه افراد یک نوع بازاریابی برون گرا است اما اگر شما یک رستوران در یک منطقه خاص دارید ارسال پیامک به افرادی که در آن منطقه هستند می تواند یک روش بازاریابی برون گرا باشد که بازگشت سرمایه خوبی برای شما داشته باشد.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    برندینگ عاطفی چیست؟!

    آنچه در این مقاله میخوانید برندینگ عاطفی (Emotional Branding) به رویکردی در بازاریابی اشاره دارد که بر ارتباط عاطفی بین…

    بیشتر بخوانید

    بازاریابی پارتیزانی چیست؟

    آنچه در این مقاله میخوانید بازاریابی پارتیزانی (Guerrilla Marketing) یک روش نوآورانه و خلاقانه در بازاریابی است که با استفاده…

    بیشتر بخوانید

    برای از بین بردن شایعات در محیط کاری، از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

    آنچه در این مقاله میخوانید برای از بین بردن شایعات در محیط کاری، از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟ 1….

    بیشتر بخوانید

    رازهای افزایش میزان فروش – قسمت دوم

    در قسمت اول گفتیم که امروزه، به قدری بازار رقابتی شده که تمامی کسب و کارها به دنبال یافتن راهکاری برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند. این امر باعث شده از هر تکنیکی برای ارتقاء فروش خود بهره ببرند که در این میان برخی از آنها متناسب با ماهیت کسب و کارشان نبوده و نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین، یادگیری مهارت های فروش در چنین شرایط رقابتی، امری ضروری به شمار می رود. در ادامه این مقاله، راهکارهایی ارائه خواهد شد که اگر توسط فروشندگان به کار گرفته شوند، منجر به رونق فروش و افزایش سهم بازار خواهد گردید. در ادامه، به چند نکته کلیدی در فروش اشاره کردیم. در قسمت دوم، تعدادی از رازهای فروشندگان حرفه ای را برای شما برملا خواهیم نمود!

    بیشتر بخوانید

    رازهای افزایش میزان فروش – قسمت اول

    امروزه، به قدری بازار رقابتی شده که تمامی کسب و کارها به دنبال یافتن راهکاری برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند. این امر باعث شده از هر تکنیکی برای ارتقاء فروش خود بهره ببرند که در این میان برخی از آنها متناسب با ماهیت کسب و کارشان نبوده و نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین، یادگیری مهارت های فروش در چنین شرایط رقابتی، امری ضروری به شمار می رود. در ادامه این مقاله، راهکارهایی ارائه خواهد شد که اگر توسط فروشندگان به کار گرفته شوند، منجر به رونق فروش و افزایش سهم بازار خواهد گردید.

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *